Σχολή Πιάνου

 

        Το πιάνο είναι σήμερα από τα πλέον δημοφιλή μουσικά όργανα στον κόσμο, παρότι - ως πληκτροφόρο - αποτελεί σχετικά νέα εφεύρεση στο μουσικό κόσμο, αφού οι πρόδρομοί του εμφανίστηκαν το Μεσαίωνα (σε σύγκριση με τα διάφορα παραδοσιακά έγχορδα, πνευστά και κρουστά, οι πρόδρομοι των οποίων είχαν εμφανιστεί ήδη από την Αρχαιότητα). Η ταχεία καθιέρωση του πιάνου και η επικράτησή του στο φιλόμουσο κοινό, οφείλεται κυρίως στη μεγάλη ποικιλία των μουσικών ειδών που μπορεί να αποδώσει (μουσική κλασική, παραδοσιακή, λαϊκή, σύγχρονη, τζαζ αλλά και στη συνοδεία (ακκομπανιαμέντο) κλπ), στη μεγάλη έκταση των ήχων που μπορεί να παραγάγει, αλλά και στη δυνατότητά του να παρέχει στον ερμηνευτή απεριόριστες δυνατότητες έκφρασης, λόγω της εύκολης εναλλαγής στην ένταση του ήχου. Υπάρχουν πιάνα με ουρά και όρθια. 

        Το κυριότερο πλεονέκτημα του πιάνου είναι η πολυφωνία, δηλαδή η ιδιότητά του να παράγει ταυτόχρονα πολλούς ήχους. Με τον τρόπο αυτό, παρέχει τη δυνατότητα της εκτέλεσης σύνθετων έργων με πολύ πλούσιο μουσικό αποτέλεσμα. 
 
        Τα μαθήματα πιάνου, είναι για τον σπουδαστή μία μαγευτική εμπειρία με συνεχείς εκπλήξεις, μια και το ρεπερτόριο που διδάσκεται είναι ίσως το πλουσιότερο που μπορεί να συναντήσει κανείς στην μουσική εκπαίδευση. Έργα για πιάνο έχουν γράψει μουσουργοί όπως οι Mozart, Beethoven, Liszt, Chopin αλλά και Έλληνες συνθέτες όπως οι Χατζιδάκις, Θεοδωράκης, Ξαρχάκος, Σπανουδάκης, Πλέσσας και τόσοι άλλοι. Οι σπουδαστές μέσα από τα μαθήματα πιάνου γνωρίζουν συναισθήματα που νιώθουν για πρώτη φορά όποια και αν είναι η ηλικία τους!!… 
 
        Σήμερα το κόστος αγοράς ενός πιάνου είναι αρκετά χαμηλό και έτσι τα μαθήματα πιάνου δεν είναι - όπως παλαιότερα - «ένα άπιαστο όνειρο». Εξάλλου για τους σπουδαστές που ξεκινούν τώρα τα μαθήματα πιάνου, υπάρχει η πολύ οικονομική λύση του ηλεκτρικού πιάνου ή ακόμα και του αρμονίου. Στα μαθήματα πιάνου μπορούν να γραφτούν και σπουδαστές άνω των 40, 50 ή 60 ετών που μέχρι τώρα δεν αποφάσιζαν να ξεκινήσουν.Τα μαθήματα κλασικού πιάνου είναι ατομικά, προκειμένου να εξασφαλίζεται η μεγαλύτερη δυνατή συγκέντρωση και αλληλεπίδραση μεταξύ μαθητή και καθηγητή. Στη διάρκεια των μαθημάτων ο σπουδαστής διδάσκεται την πιανιστική τεχνική και δεξιότητα και μαθαίνει να ερμηνεύει έργα μεγάλων κλασικών, ρομαντικών, αλλά και μοντέρνων δημιουργών, τα οποία έχουν γραφτεί για πιάνο. 
 
        Η εκμάθηση αυτή, πέρα από την ευχαρίστηση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, προσφέρει ταυτόχρονα και σημαντική πνευματική εξάσκηση, βοηθώντας τον σπουδαστή να εκπαιδεύει και να βελτιώνει τη σκέψη, τη συγκέντρωση, αλλά και τη μνήμη του. Ειδικότερα, επιτυγχάνεται σταδιακά ο πλήρης διαχωρισμός της κίνησης του κάθε χεριού, αλλά και του κάθε δαχτύλου ξεχωριστά και βελτιώνεται η ικανότητα αποκωδικοποίησης σύνθετων κειμένων (όπως είναι κατ’ εξοχήν οι παρτιτούρες για πιάνο, οι οποίες απαιτούν οριζόντια και κάθετη ανάγνωση ταυτόχρονα). 
Από τα τέσσερα κιόλας έτη της ηλικίας ενός παιδιού, μπορούν να ξεκινήσουν οι σπουδές πιάνου, αφού τότε έχουν πλέον εξελιχθεί σε ικανοποιητικό βαθμό οι απαραίτητες νοητικές λειτουργίες για την εκμάθησή του. Στις μικρές αυτές ηλικίες, τα μαθήματα διεξάγονται με τη βοήθεια ειδικών παιδαγωγικών μεθόδων, που επιτρέπουν στα παιδιά να αναπτύξουν την απαραίτητη πιανιστική τεχνική και να εξοικειωθούν με τον τρόπο παιξίματος του πιάνου. 
Δεν υπάρχει ανώτατο όριο ηλικίας για να ξεκινήσει κάποιος μαθήματα στο πιάνο. Η πρόοδος δεν καθορίζεται από την ηλικία αλλά από ένα πλήθος άλλους παράγοντες όπως είναι η συγκέντρωση κατά τη διάρκεια της μελέτης, η προσοχή στο μάθημα του πιάνου, η συχνή και συστηματική, με μέθοδο μελέτη και βέβαια η υπομονή. Στοιχεία δηλαδή που δεν εξαρτώνται κατά βάση από την ηλικία, αλλά από τη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου που όλοι μπορούν να εξασφαλίσουν για τον εαυτό τους, ώστε να ασχοληθούν με αυτό που αγαπούν. Για το λόγο αυτό, σε πολλές περιπτώσεις, ένας ενήλικος, ο οποίος επιλέγει συνειδητά να ασχοληθεί με την εκμάθηση του συγκεκριμένου μουσικού οργάνου, το οποίο έχει επιλέξει και ξεχωρίσει μεταξύ άλλων, επιδεικνύει μεγαλύτερη διάθεση για μελέτη και εξελίσσεται ως ερμηνευτής με πολύ γρήγορους ρυθμούς.
Εάν πρόκειται για αρχάριο μαθητή, δεν είναι απαραίτητο να έχει δικό του πιάνο από την αρχή των μαθημάτων του. Η απαιτούμενη μελέτη, τουλάχιστον κατά τους πρώτους μήνες της εκμάθησης, μπορεί να γίνει και με τη βοήθεια αρμονίου ή ηλεκτρικού πιάνου. Φυσικά, όταν ο σπουδαστής ξεπεράσει κάποιο επίπεδο εκμάθησης, η μελέτη θα απαιτεί πλέον τη χρήση πιάνου. Σε περίπτωση που ο σπουδαστής δεν έχει οποιοδήποτε από τα ανωτέρω όργανα στο σπίτι του, το ωδείο μας προσφέρει τη δυνατότητα της μελέτης πιάνου εντός των εγκαταστάσεών μας, σε καθορισμένες εκ των προτέρων ώρες και ημέρες. 
 

Η ύλη του πιάνου είναι η παρακάτω:

(ΦΕΚ: 229/57 τεύχος πρώτο)

 

 

Προκαταρκτική

Φοίτηση Διετής

 

  1. Συνιστώμενες μέθοδοιBeyer, Reiser, Morhange (Le petit Clavier) 
  2. Ασκήσεις: Germer (La technique du piano), Schmitt (Exercises préparatoires)
  3. Κλίμακες: Μείζονες και ελάσσονες απλές.
  4. Σπουδές: Czerny (100 recréations), Czerny-Germer I (οι ευκολότερες), Kôhler op. 50, Duvernoy op. 176, Lemoine op. 37, BertiniBuonamici 50 étudesKunz 200 Canons.
  5. Bach: Der erste Bach
  6. Σονατίνες: ClementiSmittDiabelliDussek
  7. Κομμάτια: Oesten op. 61, Wilm N.HKGurlittOesten op. 108, KœhlerSchytteGretchaninoff op. 99 imgrünenop. 119, Das GrossvaterbuchDIndy Pour les enfants de tout âge I-IIDiller IBartok: 75 Kinder-StückeDas neue Klavierbuch I (Schott)

 

Πρόγραμμα προαγωγικών εξετάσεων:

 

  1. Κλίμακες μείζονες απλές,
  2. Μια σπουδή Bertini I ή Czerny-Germer I,
  3. Bach από την προεκτεθείσα ύλη,
  4. Σονατίνα ή ένα κομμάτι επιλογής από τα παραπάνω.

 

Κατωτέρα

Φοίτηση τριετής

 

  1. Ασκήσεις: Der Kleine Pischna-WolfPlaidyLœsehornClavier technikHanon Der Clavier VirtuoseBerringerExercises techniques journaliers.
  2. Κλίμακες: Μείζονες και ελάσσονες, απλές και σε τρίτες, έκτες και δέκατες. Αρπισμοί μείζονες και ελάσσονες.
  3. Σπουδές: Bertini op. 29, 32, Phillip Petit Gradus IIIIIICzerny 30 Études,Berens ICzerny 40 ÉtudesHeller op. 47.
  4. Bach και προκλασσικοίHändel Fuguettes, J.S. Bach Petits Préludes et fuguettes, Inventions à 2 voix.
  5. Σονάτες: KuhlauClementiBeethoven Sonatines, Variations (οιευκολότερες), Schumann: Sonaten für die Jugend, Dussek Sonatines, Haydn και Mozart (οιευκολότερες), ως και Mozart Fantaisie re mineur.
  6. Κομμάτια: Schumann: Jugendalbum, Wilm I, II, Schmied: Kleine Welt, Grieg: Morceaux lyriques I (κατ΄επιλογή), Beethoven: Leichte Stücke, Tschaikovsky: Jugend Album, Mendelssohn: Kinder-Stücke, Lieder ohne Worte (τα ευκολότερα), Schubert: Impromptus op. 90 (τα ευκολότερα), D' Indy, Pour les enfants III -V, Das Neue Klavierbuch II (Schott), Diller II-IV. Kullak: Kinderleben op. 62, 81. Reger: 10 Leichte-Vortrags- Stücke op. 44, Jensen: Wanderbilder, O. Wetchy: Festtagmusic και έργα Ελλήνων Συνθετών ανάλογηςδυσκολίας.

 

Πρόγραμμα Προαγωγικών εξετάσεων

  1. Κλίμακες: Μείζονες και ελάσσονες απλές
  2. Σπουδές: Μία Czerny (40 Etudes) και μία Cramer-Bulow. Bach μία Invention (από μνήμης), ένα κομμάτι από τη δοσμένη ύλη.
  3. Υποχρεωτικό κομμάτι που δίνεται 47 ημέρες πριν από τις εξετάσεις (συνήθως Sonate Haydn ή Mozart) από μνήμης.

 

Μέση σχολή
Φοίτηση τριετής

 

  1. Ασκήσεις: HanonBeringerPischna (Wolf ή Rehberg), KulakDœringop. 24 OctavenStudienMoskowski: École des doubles notes
  2. Κλίμακες: Κλίμακες μείζονες και ελάσσονες απλές, κατά τρίτες, έκτες και δέκατες και σε αντίθετη κίνηση. Αρπέζ, ως και μεθ΄εβδόμης δεσπόζουσας, έβδομης ελαττωμένης και με τις αναστροφές τους, συγχορδίες τρίφωνες και τετράφωνες, ως και τρίτες διπλές και χρωματικές κλίμακες κατά τρίτες διπλές, μικρές και μεγάλες.
  3. Σπουδές: Czerny: L' art de délier les doigts, Cramer-Buelow ή Sauer Clementi-Tausig: Gradus Philipp: Nouveau Gradus I-IV, Moskowski: Études de virtuosité, Heller op. 45, 46.
  4. Bach καιπροκλασσικοί: BachSuites Françaises, Inventions a 3 voix, Suites Anglaises,Clavecin bien tempéré, έργα παλαιών δασκάλωνως και σονάτες Scarlatti (κατ΄επιλογή),κ.α.
  5. Σονάτες: HaydnMozartBeethovenMozart: Variations, Beethoven Bagatelles et Variations
  6. Κοντσέρτα: Beethoven IHaydnMozart (τα ευκολότερα), Mendelssohn sol και re mineur.
  7. Κομμάτια: Mendelssohn: Romances sans parolesRondo capricciosoGrieg: Morceax LyriquesChopinValsesMazurkasNocturnesSchubertMoments MusicauxImpromptusSchumannArabesquesBlumenstückLisztNocturnesRossignolBalakirewLAlouetteSindingHumoresken, κομμάτια πιάνου IReingoltImpromptuDebussyArabesquesChildrens-corner (κατ΄επιλογή), FauréImpromptuLazare LévyPréludesChopin-Liszt: Chants PolonaisGrieg: SonateBartokAus meiner HeimatΚαλομοίρη: Νυχτιάτικο, Μαργαρίτη: Νεότης ερ. 4, Στίχοι για πιάνο 10 (a. 2.3. edHug et Cie), ως και άλλα κατάλληλα έργα Ελλήνων συνθετών.

 

Πρόγραμμα Προαγωγικών εξετάσεων

 

  1. Κλίμακες μείζονες και ελάσσονες, απλές και κατά τρίτες, έκτες, δέκατες και σε αντίθετη κίνηση, αρπέζ και συγχορδίες τρίφωνες, τετράφωνες κ.λ.π. Τρίτες διπλές και οκτάβες απλές, χρωματικές διπλές και οκτάβες απλές, χρωματικές διπλές κατά τρίτες μεγάλες και μικρές.
  2. Σπουδές: Δύο από την παραπάνω ύλη, των οποίων η μία από τα Czerny 50, Bach: Ένα πρελούδιο και φούγκα. Μία Σονάτα Μπετόβεν (1ο μέρος), ένα υποχρεωτικό κομμάτι, οριζόμενο τουλάχιστον 45 ημέρες πριν τις εξετάσεις. Όλα από μνήμη.


 

Ανωτέρα

Φοίτηση τριετής ή τετραετής

 

  1. Ασκήσεις: Kuhlak: Études d' octaves. Moskowski: École des doubles notes. Josephy: Schule des Hœheren Klavierspiels I, II. Blanchet: Technique moderne du piano, Czerny: L' École du Virtuoso. Tausig: Täglischenstudien. Brahms: 51 exercises, Philipp: Exercises des tenues, exercises de virtuosité: Cortet: Principes rationnels de la technique pianistique. E. Bosquet: École de la technique (Th. Kaufmann: Exercises techniques)
  2. Σπουδές: Clementi- Tausig: Gradus, Czerny: L' art de délier les doigts, École de la main gauche, Kessler: op. 20, 100, Chopin-Liszt: Études de concert, Paganini: études transcendantes, Schumann: Études d' après Paganini, RubinsteinSaint-Saëns, I. II (6 études pour la main gauche) Philipp: Nouveau Gradus 5 -10, Scriabin, RachmaninoffDebussyStravinsky
  3. Bach και προκλασσικοίLe clavecin bien tempéré I, II, Partitas, Toccatas, Κοντσέρτα, Caprice, Fantaisie Chromatique et Fugue, Concerto Italien. Bach-Busoni: Choral-Vorspiele, Chaconne, Bach-LisztBach-D' Albert: 6 preludes et fugues Dom. Scarlatti: Sonates, Soler: Sonates, Galoppi: Sonates. Godowsky:Renaissance I,II, Παλιοί Δάσκαλοι
  4. Σονάτες: Mozart (et Variations), Beethoven (et Variations), WeberSchubertMendelssohn: Variations sérieuses, SchumannChopin (et Variations), BrahmsRavel Sonatina, Reger: Variations, ScriabinProkofieffP. Dukas
  5. Κοντσέρτα: BachMozartBeethovenHummelWeber (mi ύφΚαι Konzertstück), SchumannMendelssohnChopinLiszt, Brahms, Saint-SaënsGriegTscaikovsky, RachmaninoffProkofieffκ.αLisztΟυγγρική ΦαντασίαCésar Franck: Variations Symphoniques, Les Eolides, Les Djinns, Fauré, Ballade, Saint-Saëns: Rhapsodie d' Auvergne, Debussy:Fantasie, Strauss: Burlesque, κ.α.
  6. Κομμάτια: Mozart: Fantasies, Rondos, Beethoven: Andante fabori, Rondo, Schubert: Kinderscenen, Schumann: Carnaval Kreisleriana, Novelettes e.t.c. Chopin: Préludes, Impromptus, Ballades, Nocturnes, Scherzi e.t.c.GriegSaint-SaënsRegerCésar FranckRachmaninoffBalakirevD' IndyPaul Dukas, Debussy,RavelSatieFauréAlbenizGranados, De FallaCasellaRespighiSchœnbergScriabinSzymanovskyProkofieffStravinsky.
  7.  Έργα Ελλήνων Συνθετών: Καλομοίρη: Κοντσέρτο έργ. 30, Ελληνική Ραψωδία, Λαμπελέτ: Σκέρτσο κ.α. Μητρόπουλου: Κυθηραϊκοί Χοροί, Μαργαρίτη: Καρναβάλι έργ. 4 αρ. 4, Στίχοι για πιάνο έργ. 10 (αρ. 1 “Ο Βοριάς” κ.λ.π.) Ελληνικά βουκολικά έργ. 18 για δύο πιάνα, Παραλλαγές σε ελληνικό θέμα, Μακεδονικοί χοροί, ΠετρίδηΠονηρίδη: 2 Πρελούδια κ.λ.π. Αιμ. Ριάδη: Βιβλικοί Χοροί, Μακεδονικές σκιές, για δύο πιάνα, Ριάδη -Μαργαρίτη: Γιασεμιά και μιναρέδες και έργα άλλων συνθετών.

 

Προκριματικές πτυχίου 
(η ύλη των προκριματικών δεν περιλαμβάνεται στο ΦΕΚ: 229/57)
  1. Πρελούδιο και φούγκα του Bach
  2. Μία σπουδή Kessler ή Czerny και μια σπουδή Chopin
  3. Ένα γρήγορο μέρος από μία σονάτα του Beethoven

Σημείωση: Τα παραπάνω έργα μπορεί να είναι τα ίδια που θα παιχτούν στις πτυχιακές εξετάσεις. 

Εξετάσεις δεξιοτεχνίας
(η ύλη των εξετάσεων δεξιοτεχνίας δεν περιλαμβάνεται στο ΦΕΚ: 229/57)

 

  1. Μείζονες και ελάσσονες κλίμακες απλές και με αντίθετη κίνηση (οι μελωδικές χωρίς αντίθετη κίνηση)  και κατά έκτες, δέκατες, αρπέζ  απλά, δεσπόζουσας μεθ’ εβδόμης, 7ης ελαττωμένης με διέσεις και υφέσεις σε 4 οκτάβες, όλα με το τέταρτο στο 100 (ένας κτύπος ανά 4 νότες).
  2. Μία σπουδή Chopin εκ των δυσκολοτέρων, μία σπουδή Scriabin και μία σπουδή Paganini – Liszt
  3. Ένα γρήγορο μέρος από σονάτα Beethoven εκ των op. 53, 57,81,101,109,110,111

 

 

Γενικά Μαθήματα

 

Τα μαθήματα στις τάξεις των οποίων οφείλουν να φοιτήσουν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους οι μαθητές του πιάνου, είναι:

  1.  Θεωρία, τρεις (3) τάξεις – Σολφέζ, τρεις (3) τάξεις.
  2. Αρμονία, τρεις (3) τάξεις – Σολφέζ, δύο (2) τάξεις.
  3. Μουσική δωματίου (Φοίτηση τριετής)
  4. Ιστορία της μουσικής (Φοίτηση διετής)
  5. Χορωδία (Φοίτηση διετής)
  6. Prima – Vista (εκ πρώτης όψεως ανάγνωση μουσικού κειμένου), από το δεύτερο έτος της ανωτέρας σχολής
  7. Μορφολογία (Φοίτηση ενός έτους)
  8. Επίσης, οφείλουν να διδάξουν από το δεύτερο έτος της ανωτέρας σχολής, και για δύο (2) σχολικά έτη, στο Πρακτικό Διδασκαλείο του Ωδείου.

 

 

Απολυτήριες εξετάσεις

Πρόγραμμα Πτυχιακών εξετάσεων

 

  1. Πρελούδιο και Φούγκα του Bach (Clavecin bien Tempéré) ή Ιταλικό Κοντσέρτο, ή άλλο έργο του Bach, από την ύλη της ανωτέρας σχολής.
  2. Μία Σπουδή Moscheles II και μία Kessler, είτε μία από αυτές και μία Chopin.
  3. Μία Σονάτα του Beethoven,
  4. Ένα υποχρεωτικό έργο, οριζόμενο τουλάχιστον 45 ημέρες πρίν από τις εξετάσεις,
  5. Ένα κοντσέρτο και δύο κομμάτια ή ένα μέρος κοντσέρτου και τρία κομμάτια, ένα κλασσικής, ένα ρομαντικής και ένα σύγχρονης εποχής.

 

Πρόγραμμα Διπλωματικών εξετάσεων

 

Η εκτέλεση του προγράμματος είναι υποχρεωτικά από μνήμης, διάρκειας τουλάχιστον μίας ώρας και τριάντα λεπτών, και συμπεριλαμβάνει τα εξής:

  1. Bach, δύο πρελούδια και φούγκες από το Clavecin bien tempéré 1o Βιβλίο: Ντό δίεση ελάσσονα, Μι ύφεση ελάσσονα, Φα ελάσσονα, Λα ελάσσονα, Σι ύφεση ελάσσονα και Σι ελάσσονα 2o Βιβλίο: Ρε δίεση ελάσσονα και Μι μείζονα Φα δίεση μείζονα, Λα ύφεση μείζονα, Σολ δίεση ελάσσονα, Σι ύφεση ελάσσονα, Σι μείζονα ή Bach: Χρωματική Φαντασία ή Ιταλικό Κοντσέρτο ή Toccata ή Caprice σε Σι ύφεση μείζονα ή μια διασκευή του ίδιου έργου από τον LisztBusoniD'Albert κ.λ.π., ίσης σπουδαιότητας.
  2. Ένα έργο Mozart ή των κλαβεσινιστών (προαιρετικά),
  3. Μία Σονάτα του Beethoven από τις op. 53,57,81,101,109,110 και 111,
  4. Ένα από τα μεγάλα έργα: ChopinSchumannSchubertLisztBrahms,
  5. Ένα κοντσέρτο ανωτέρας δυσκολίας, ολόκληρο,
  6. Ένα υποχρεωτικό έργο, οριζόμενο δύο μήνες νωρίτερα, σύγχρονο ή Ελληνικό